Hvad betaler du for mobilabonnement?

Mobilabonnement er et begreb som efterhånden er velkendt for de fleste mennesker. Det er nærmest umuligt at finde et menneske som ikke ejer en mobiltelefon, og dermed at finde et menneske som ikke betaler for et mobilabonnement. Det er både en almindelighed og en nødvendighed.

Derfor kan man også med fordel gøre sig visse overvejelser vedrørende ens mobilabonnement. Hvor meget betaler man? Hvad betaler man for? Får man nok for pengene? Får man for meget i forhold til hvad man har brug for?

Der er masser af spørgsmål man kan stille sig selv. Det er naturligvis ikke bare spørgsmål man skal stille for sjov. Der er en mening med det hele. Formålet er naturligvis at finde ud af, om man har det rigtige abonnement i forhold til pris og behov.

På den måde kan svaret ende med to forskellige udfald. Enten har man det helt perfekte og helt rigtige mobilabonnement, eller også har man det ikke, og kan dermed finde en bedre løsning.

Det mest interessante resultat er naturligvis det sidste. I en sådan situation bør man finde et nyt abonnement. På den måde kan man spare mange penge og gøre hverdagen lettere.

Når man skal finde et nyt abonnement, så kan man gøre det på lidt samme måde som man gjorde, da man konstaterede, at et nyt abonnement måske var nødvendigt. Det kan gøres ved at stille sig selv ganske simple spørgsmål.

Hvad har man brug for? Dette gælder både taletid, SMS, data og alt hvad dertil hører.
Hvor meget vil man betale? Har man et maksimalt beløb for ydelsen? Evt. hvad man synes er rimeligt for den mængde man har brug for, sammenlignet med andre priser og behov.
Eventuelle andre væsentlige forhold såsom bindingsperiode mv.

Når man har dannet sig et billede af ens behov og ønsker, så kan man lynhurtigt undersøge markedet. Dette kan foregå via internettet, og på den måde kan man også slå til med det samme, når man finder det rigtige tilbud. Man kan nemlig bestille et nyt abonnement direkte via internettet.

Det er smart og det er hurtigt. Det har faktisk aldrig været lettere at spare penge. Det kræver ikke meget af den enkelte forbruger. Et par minutters omtanke og lidt søgning på nettet, og så kan alting være både billigere og lettere.

Det er bare med at komme i gang.

Hvis du ikke vil betale en fast pris hver måned, så anbefaler vi, at du kigger på vores taletidskort.

Få mere lagerplads på din telefon

”Der er ikke mere ledig plads på enheden”. Sådan en besked har mange af os sikkert fået, når vi har forsøgt at downloade endnu en app til vores smartphone. Beskeden er klar og kontant: vi er nødt til at slette indhold fra vores telefon for at skaffe mere lagerplads. Det er selvfølgelig utroligt irriterende, at måtte slette billeder eller apps, men ikke desto mindre er det nødvendigt for at skaffe lagerplads.

Vi har meget indhold på vores telefoner, og det er ikke altid, vi er klar over, hvor meget apps, musik, videoer og billeder egentlig fylder. Hvis vi eksempelvis aldrig sletter eller overfører vores billeder til andre enheder såsom eksterne harddisks eller internetbaserede lagringstjenester, vil vores telefon på et tidspunkt blive fyldt til bristepunktet med vores indhold. Billeder fylder mere end vi lige tror, og derfor er der en naturlig begrænsning på, hvor mange billeder vi kan have liggende, før vores telefon bliver tømt for plads. Hvis ikke du vil have, at dine billeder forsvinder, kan du, når du rydder op i din telefon, vælge at overføre dine billeder til et usb-stik, en ekstern harddisk eller internetbaserede lagringstjenester som eksempelvis Dropbox.

En anden måde hvorpå vi kan få skabt mere plads på vores telefon er ved at slette de apps, vi ikke bruger. Det er nemt at downloade apps og ofte gratis, og derfor har en stor del af os mange apps liggende på vores mobiltelefoner, selvom vi måske ikke bruger dem. Derfor er det en god idé at få slettet de apps, du ikke bruger, hvis du vil have mere lagerplads på din telefon. Du vil ved en gennemgang af dine apps højst sandsynligt blive overrasket over, hvor mange apps du faktisk ikke bruger, og hvor meget plads de optager.

Når du først har slettet apps du ikke bruger og fået flyttet dine billeder fra billedgalleriet, vil du opdage, at du har fået skabt meget mere plads på din telefon, som du igen kan benytte.

Pas på nye opdateringer til din smartphone

Mobiltelefoner udvikler sig konstant. Udviklingen på markedet for mobiltelefoner tordner afsted, og vi kan knapt nok nå at købe en ny telefon førend der er en ny og bedre på markedet. Teknologien udvikles hele tiden, og det samme er gældende for software til vores smartphones. Der kommer jævnligt opdateringer til vores styresystemer, der har til formål at gøre vores telefon bedre, hurtigere og mere brugervenlig. Heldigvis har vi mulighed for at opdatere vores telefoner i stedet for, at vi bliver tvunget til at købe en ny mobiltelefon, når der findes nye opdateringer.

Men man bør tænke sig om en ekstra gang, inden man opdaterer sin telefons styresystem. Nye opdateringer kan nemlig være behæftet med børnesygdomme især i lande udenfor det land, hvor telefonen bliver produceret. Det er især set hos Apple, når telegiganten lancerer nye opdateringer til deres styresystem IOS. På trods af, at opdateringen måske virker efter hensigten i USA, kan overførslen til de danske brugere være behæftet med utallige fejl, der gør det besværligt at bruge sin telefon, som man plejer.

Derfor er det en god idé, at du inden du opdaterer din telefon, undersøger om der skulle være nogle problemer i forbindelse med opdateringen til danske telefoner. En måde hvorpå du kan undersøge dette, hvis du er i tvivl er ved at kontakte dit mobilselskab. De vil som oftest være fuldt ud opdaterede på nyheder om opdateringer og andre teknologiske forandringer. De vil kunne rådgive dig i, om du bør vente med at opdatere din smartphone til styresystemets nyeste version, eller om du uden bekymringer kan kaste dig ud i opdateringen og fortsætte som normalt.

Som regel er der intet yderligtgående farligt i at opdatere sin telefons styresystem til en ny version selvom den skulle være behæftet med fejl. Det kan blot sætte nogle af din telefons funktioner ud af funktion, og dette bevirker selvsagt stor irritation. Men din telefon går ikke i stykker af det, så hvis du har opdateret din telefon til en fejlbehæftet version, skal du ikke gå i panik. Du må blot vente på, at din telefonudbyder får rettet fejlen.

Hvornår bør jeg udskifte min telefon?

Det kan være svært at svare på, hvornår det er et passende tidspunkt at udskifte sin telefon. Det afhænger for det første af, hvilke krav man har til sin mobiltelefon og selvfølgelig også hvor mange penge man har til rådighed.

Nogle mennesker køber ny mobiltelefon ligeså tit som vi andre betaler vores årlige kontingent til fagforeningen, og andre vælger at beholde deres telefoner længere end hvad godt er. Det er meget individuelt, hvor længe man beholder sin telefon, men i de senere år har det vist sig, at vi skifter vores telefoner ud hyppigere blandt andet fordi teknologien udvikler sig konstant, og vi dermed føler et behov for at være opdateret mere end vi har gjort før.

I princippet kan man beholde sin smartphone ind til den går i stykker og ikke kan bruges mere, men af og til kommer der opdateringer til telefonerne, som ældre telefoner ikke kan omstilles til. Dette kan bevirke, at din telefon bliver langsommere eller ikke kan udføre funktioner, som du er vant til at bruge. Nogle spekulerer i, at dette er producenternes måde at få forbrugere til at købe nye telefoner på. Men ikke desto mindre vil ældre telefoner blive langsommere med tiden og batteritiden vil ofte også blive væsentligt forringet jo ældre telefonen er.

Et godt fingerpeg på hvornår det kan være tid til at udskifte sin telefon er, når din telefon ikke kan holde strøm. De fleste telefoner kan holde strøm fra morgen til aften på en enkelt opladning og ved et moderat brug. Men når telefonen taber strøm hurtigt og måske endda går ud inden dagen er omme, kan det være et fingerpeg på, at det er ved at være tid til at skifte din telefon.

I nogle tilfælde kan du skifte batteriet, men det kan være en dyr affære, og hvis din telefon samtidig er forældet i forhold til opdateringer, vil en udskiftning af telefonen i de fleste tilfælde være en bedre løsning.

Hvor meget lagerplads har du brug for?

Når vi køber en ny mobiltelefon, bliver vi ofte spurgt hvor meget lagerplads vi ønsker. For mange er dette et spørgsmål, som de slet ikke har taget stilling til. Da vi købte vores første telefon for år tilbage, var dette ikke noget, vi skulle tage stilling til. De fleste mobiltelefoner kom med den samme mængde lagerplads, og vi havde slet ikke brug for så meget plads. Tiderne har som bekendt ændret sig, og vi har i dag brug for mere og mere lagerplads til alle vores billeder, videoer og apps. Derfor er det vigtigt at tage stilling til, hvor meget lagerplads vi har behov for på vores telefon, når vi skal købe en ny.

Mange telefoner har som standard en lagerplads på omkring 16Gb, og for langt de fleste vil dette være mere end nok. Problemet kommer først, når vi vælger at bruge vores telefon intensivt til eksempelvis at tage billeder eller når vi har et behov for at downloade mange apps. Især apps kan optage meget af den indbyggede lagerplads i din telefon. Størrelsen på apps kan variere, men de vil typisk fylde mellem en enkelt Mb og op mod 20-30Mb. Har man mange apps vil man med andre ord hurtigt kunne bruge sin lagerplads, hvis man oveni købet også har mange billeder liggende på sin telefon.

Til nogle telefoner kan man købe et såkaldt SD-kort, der bevirker, at du får mere plads på din telefon. Men skal du alligevel købe en ny mobiltelefon, bør du overveje om du i fremtiden får brug for mere lagerplads end du har på din nuværende telefon. For selvom du måske ikke har behovet nu, ved vi af erfaring, at teknologien udvikler sig med hastige skridt og mere og mere bliver digitalt. Dette kan bevirke, at du i fremtiden får behov for at downloade flere apps, som kræver meget af din lagerplads.

For dyrt abonnement? Du kan forhandle med dit teleselskab

Når vi nærmer os slutningen på måneden og kontoen faretruende nærmer sig 0kr, er vi nogle gange tilbøjelige til at kigge på vores udgifter, for at finde ud af om der er steder, hvor vi kan spare penge og dermed få flere penge til os selv og diverse forbrug.

Et sted der er godt at starte er med sit mobilabonnement. Når vi først har købt os et abonnement til mobilen og vi begynder at bruge det og det bliver en del af hverdagen, tænker vi ikke over, om abonnementet er for dyrt eller om det passer til vores behov. Vores abonnementer kommer med andre ord i glemmebogen, og derfor kan vi risikere, at vi betaler mere for vores abonnementer end nødvendigt er.

Hvis du er i tvivl om, hvorvidt du betaler for meget for dit mobilabonnement, har du altid mulighed for at kontakte dit teleselskab. De vil kunne gennemgå dit abonnement med dig og sammenligne det med dine behov. Hvis I når frem til, at dit abonnement ikke passer til dine behov, kan du med stor fordel forhandle om dit abonnement.

Mange er ikke klar over det, men det er muligt at forhandle med sit teleselskab. Virksomhederne ønsker selvfølgelig at have en masse kunder i butikken og også glade kunder. Hvis du bliver mere glad af at have et billigere abonnement eller hvis et billigere abonnement kan gøre, at du forbliver kunde ved din udbyder, vil de i mange tilfælde være tilbøjelige til at nedgradere dig til et billigere abonnement eller komme med et tilbud på en billigere løsning.

Der er selvfølgelig ikke garanti for, at du kan få et favorabelt tilbud, men du bør give det et forsøg, for i mange tilfælde vil du opleve, at virksomhederne vil gå langt for at beholde deres kunder.

Er billige abonnementer dårlig kvalitet?

Det er en almen opfattelse, at pris og kvalitet hænger sammen. Vi er af den overbevisning, at hvis vi giver lidt flere penge for et produkt, får vi også en bedre kvalitet. Vi oplever det måske især med tøj, hvor en dyrere bluse kan holde flere år modsat en billigere model. Elektronik er også et eksempel på produkter, hvor det kan betale sig at betale lidt mere for et bedre produkt. Men det er ikke alle produkter eller services der nødvendigvis er bedre, bare fordi de er dyrere.

 

Få et billigt abonnement i en god kvalitet

Når det kommer til mobilabonnementer, har der i mange år været priskrig på det danske marked. Pludselig opstod en masse lavprisselskaber, der kunne sælge mobiltelefoni til meget billige penge. Det fik mange danskere til at skifte fra deres daværende teleselskaber og over til de nye billige aktører på markedet. Der var dog en vis skepsis overfor disse nye billige selskaber. Kunne de virkelig levere samme kvalitet og service, som de lidt dyrere selskaber? Det viste sig hurtigt, at selve abonnementerne var af ligeså høj kvalitet som de dyrere. Når man ringede, gik signalet stadig over de store og etablerede selskabers forbindelser, og derved var oplevelsen eller kvaliteten ved telefonsamtaler eller internetforbrug ikke forringet. Man kunne dog risikere at skulle give afkald på nogle services som for eksempel køb af mobiltelefoner eller fysiske butikker. Men det viste sig, at mange danskere var villige til at give afkald på dette i mod at få et billigere mobilabonnement. Når alt kom til alt var en billig abonnementspris vigtigere end muligheden for at kunne købe en mobiltelefon gennem selskabet eller muligheden for at kunne gå ned i en fysisk butik for mange danskere. I dag er lavprisselskaberne stadig store aktører på markedet, og dette er blandt andet fordi, at den billige pris ikke betyder lavere kvalitet.

Køb billetter til tog, bus og metro på mobilen

Du roder i tasken efter din pung. Når du endelig finder den, kan du ikke finde den billet som togkontrolløren så pænt står og efterspørger. ”Hvor var det nu, jeg lagde den?” tænker du. Du roder lidt mere i tasken og finder til sidst det lille stykke papir, der har forputtet sig i bunden af din taske. Denne gang var du heldig, at du fandt din billet, men der er sikkert mange af os, der har oplevet, at vi har mistet vores billet til tog, bus eller metro, og når det sker, er bøden stor.

Derfor var det lidt af en revolution, da DSB, Movia og andre store trafikselskaber lancerede deres mobilbillet-apps. Konceptet var enkelt – via mobilen skulle vi kunne købe, betale og opbevare vores billetter til tog, bus og metro. Det tog noget tid, før vi tog de nye apps til os, men da de først havde vist deres værd, var mobilbilletter en del af danskernes hverdag med offentlig transport.
Med disse apps er det nemt at bestille en billet uanset hvor man er. Man er ikke tvunget til at stå i kø foran en billetautomat. I stedet kan man sidde på perronen og vente på toget, mens man bestiller sin billet. Betalingen forgår enkelt via et betalingskort, hvor man taster sine kortoplysninger ind. Alternativt kan man gennem sine kortoplysninger, så man ikke behøver indtaste sine oplysninger, hver gang man køber en billet.

Dog er en af de bedste ting ved mobilbilletter, at vi altid har vores billetter på os. Vores mobiltelefon ligger altid i lommen eller i tasken, og det er sjældent, at vi lader den ude af syne. Og med billetterne på mobilen betyder det, at billetterne heller aldrig bliver væk. Når billetkontrolløren kommer og beder os om at fremvise vores billetter, vil vi fremover nemt kunne tage vores mobiltelefon frem og være sikre på, at vores billetter er trygt lagret på vores smartphone.

Problemer med mobilsignalet? Tjek din udbyders driftsinformation

Vi regner altid med, at vi kan bruge vores mobiltelefoner, når vi har behov for og lyst til det. Vi er vant til, at mobiltelefonen altid er ved hånden, og at vi kan bruge den så længe der er strøm på den og der ellers ikke er defekter. Men hvad nu, når mobilen er fuldt opladet og ingen skader har og vi stadig ikke kan ringe eller sende sms’er? Dette kan forvirre mange, og vi bliver forundret når det vi regner med virker pludselig ikke gør det.

Men hvordan ved vi, om det er vores mobiltelefon, der er noget galt med eller om det måske i stedet er signalet fra vores udbyder, den er gal med? Det er ikke mange der ved det, men på de fleste teleudbyderes hjemmesider, har man mulighed for at holde sig opdateret på driften på mobiltelefoni. På dit teleselskabs hjemmeside vil du kunne finde en side kaldet ”Driftsinformation”, hvor du kan se, om du er ramt af en generel fejl, en fejl på dit telefonnummer eller om der skulle være andre driftsforstyrrelser.

Teleselskaberne er som regel gode til at holde deres sider med driftsinformation opdaterede, så er du ramt af en driftsforstyrrelse, vil du inden for en kort periode kunne se det på dit teleselskabs hjemmeside. Her vil du i mange tilfælde også kunne se, hvornår en eventuel fejl forventes at blive rettet. Skulle fejlen mod forventning ikke blive rettet, vil dette også fremgå på siden med driftsinformation. Når fejlen er udbedret, vil den pågældende fejl blive fjernet fra siden.

Oplever du stadig forstyrrelser på dit mobilsignal, bør du kontakte din udbyder for at sikre dig, at det ikke er din telefon der er noget galt med eller om der forefindes en fejl, som dit teleselskab endnu ikke har opdaget.

Sådan undgår du at blive snydt af fupopkald

Vi hører tit i nyhederne, at mange danskere er blevet snydt via såkaldte fupopkald fra udenlandske numre. På trods af, at vi er blevet bedre til at opsnappe disse opkald og vi er blevet mere oplyste i forhold til hvilke numre, der kan være fupnumre, så falder mange af os stadig i fælden, og det kan blive en dyr affære, hvis vi modtager disse fupopkald.

Svindlen ved fupopkald foregår ved, at du bliver ringet op meget kort, og inden du når at registrere opkaldet, bliver der lagt på. Herefter vil det fremgå af din mobiltelefon, at der har været et ubesvaret opkald. Ringer du tilbage til dette nummer, bliver du forbundet til en telefonsvarer i udlandet, og dette medfører, at du kommer til at betale en meget høj minutpris. Da nummeret du ringer til er et udenlandsk nummer, er det uden for dansk lovgivning, og der er derfor ikke meget der kan gøres for at fange disse bagmænd.

Sådan undgår du at falde i fælden

Hvis du modtager et opkald, som du ikke har gemt i din telefonbog, kan der være tale om et fupopkald. Hvis du vil være sikker på, at du ikke falder i fælden er der et par råd, du kan følge:

  • Tjek om det er et nummer du kender, der ringer til dig. Du kan evt. slå nummeret op på Krak eller De Gule Sider
  • Tæl hvor mange cifre telefonnummeret indeholder. Starter nummeret med den danske landekode +45, skal der efterfølgende være otte cifre. Der må heller ikke indgå andre tegn end tal i nummeret.
  • Hvis du er i tvivl om nummeret der har ringet til dig er et fupnummer, bør du ikke ringe tilbage.

Da det ikke er muligt er retsforfølge de udenlandske svindlere, er de eneste forholdsregler teleselskaberne kan tage, at lukke ned for opkald til de numre, der ringes fra. Har du oplevet at blive kontaktet af et fupnummer bør du ringe til dit teleselskab og anmelde nummeret.