Er billige abonnementer dårlig kvalitet?

Det er en almen opfattelse, at pris og kvalitet hænger sammen. Vi er af den overbevisning, at hvis vi giver lidt flere penge for et produkt, får vi også en bedre kvalitet. Vi oplever det måske især med tøj, hvor en dyrere bluse kan holde flere år modsat en billigere model. Elektronik er også et eksempel på produkter, hvor det kan betale sig at betale lidt mere for et bedre produkt. Men det er ikke alle produkter eller services der nødvendigvis er bedre, bare fordi de er dyrere.

 

Få et billigt abonnement i en god kvalitet

Når det kommer til mobilabonnementer, har der i mange år været priskrig på det danske marked. Pludselig opstod en masse lavprisselskaber, der kunne sælge mobiltelefoni til meget billige penge. Det fik mange danskere til at skifte fra deres daværende teleselskaber og over til de nye billige aktører på markedet. Der var dog en vis skepsis overfor disse nye billige selskaber. Kunne de virkelig levere samme kvalitet og service, som de lidt dyrere selskaber? Det viste sig hurtigt, at selve abonnementerne var af ligeså høj kvalitet som de dyrere. Når man ringede, gik signalet stadig over de store og etablerede selskabers forbindelser, og derved var oplevelsen eller kvaliteten ved telefonsamtaler eller internetforbrug ikke forringet. Man kunne dog risikere at skulle give afkald på nogle services som for eksempel køb af mobiltelefoner eller fysiske butikker. Men det viste sig, at mange danskere var villige til at give afkald på dette i mod at få et billigere mobilabonnement. Når alt kom til alt var en billig abonnementspris vigtigere end muligheden for at kunne købe en mobiltelefon gennem selskabet eller muligheden for at kunne gå ned i en fysisk butik for mange danskere. I dag er lavprisselskaberne stadig store aktører på markedet, og dette er blandt andet fordi, at den billige pris ikke betyder lavere kvalitet.