Køb billetter til tog, bus og metro på mobilen

Du roder i tasken efter din pung. Når du endelig finder den, kan du ikke finde den billet som togkontrolløren så pænt står og efterspørger. ”Hvor var det nu, jeg lagde den?” tænker du. Du roder lidt mere i tasken og finder til sidst det lille stykke papir, der har forputtet sig i bunden af din taske. Denne gang var du heldig, at du fandt din billet, men der er sikkert mange af os, der har oplevet, at vi har mistet vores billet til tog, bus eller metro, og når det sker, er bøden stor.

Derfor var det lidt af en revolution, da DSB, Movia og andre store trafikselskaber lancerede deres mobilbillet-apps. Konceptet var enkelt – via mobilen skulle vi kunne købe, betale og opbevare vores billetter til tog, bus og metro. Det tog noget tid, før vi tog de nye apps til os, men da de først havde vist deres værd, var mobilbilletter en del af danskernes hverdag med offentlig transport.
Med disse apps er det nemt at bestille en billet uanset hvor man er. Man er ikke tvunget til at stå i kø foran en billetautomat. I stedet kan man sidde på perronen og vente på toget, mens man bestiller sin billet. Betalingen forgår enkelt via et betalingskort, hvor man taster sine kortoplysninger ind. Alternativt kan man gennem sine kortoplysninger, så man ikke behøver indtaste sine oplysninger, hver gang man køber en billet.

Dog er en af de bedste ting ved mobilbilletter, at vi altid har vores billetter på os. Vores mobiltelefon ligger altid i lommen eller i tasken, og det er sjældent, at vi lader den ude af syne. Og med billetterne på mobilen betyder det, at billetterne heller aldrig bliver væk. Når billetkontrolløren kommer og beder os om at fremvise vores billetter, vil vi fremover nemt kunne tage vores mobiltelefon frem og være sikre på, at vores billetter er trygt lagret på vores smartphone.