Mobilabonnementer til Børn

Vi vil gerne give de rigtige løsninger til vores børn, også når det gælder mobil og abonnementsløsning. Til gengæld skal man også passe på, med at komme til at betale for mere, end der egentlig er behov for. Det gælder om at finde den rette balancegang, med hvad ens barn har behov for i mobilabonnementet, og hvad der anses for værende overflødigt i en så ung alder. Der findes endnu ikke mange teleselskaber, der yder en speciel abonnementsløsning for børn. Der er til dels også nemmere, for eksempelvis ældre, at finde information om den rette ordning til dem. Her kan du få hjælp til et enkelt og gennemskueligt overblik, over det mange forskellige abonnementer, samt hvilke der er ideelle til netop dit barn.

 

Mobilselskab
Taletid
Data
Pris/md
Min. pris
4G
green-logo
Taletid 1 time
Data 1 GB
Pris/md 48 kr.
Min. pris 48 kr.
4G
  • Musik streaming
    Begrænset
  • Video streaming
    Ikke egnet
  • 4G
    Ja
  • Netværk
    Telia/Telenor
oister2
Taletid 1 time
Data 1 GB
Pris/md 49 kr.
Min. pris 56 kr.
4G
  • Musik streaming
    Begrænset
  • Video streaming
    Ikke egnet
  • 4G
    Ja
  • Netværk
    3

 

Det ideelle mobilabonnement til børn

Det er vigtigt at være sikker i sin sag, når man går ud og vælger et mobilabonnement. Modsat engangskøb – som en ny mobil – er en abonnementsordning en løbende betaling. Selv små prisforskelle vil betyde meget, når man kigger på det store perspektiv. Forventer man at abonnementet skal følge ens barn, igennem det meste af barndommen og op til teenageårene, er det en fordel at vælge den rette løsning fra starten. Så risikerer man ikke at stå en situation, hvor man igennem måneder eller år, bruger for mange penge på et dyrt mobilabonnement til ens barn. Det abonnement man vælger skal opfylde barnets mobilbehov, og give en mulighed for at holde styr på forbruget.

 

Først og fremmest er det vigtigt, at man i en tidlig alder lærer barnet om sikker brug af mobilen. De fleste mobiltelefoner kan i dag gå på internettet, downloade app’s, sende sms’er og tage billeder. Barnet skal have en grundlæggende forståelse for, hvordan man korrekt bruger telefonen. Vi giver vores børn mobiltelefoner, for at der er en større tryghed i deres og vores hverdag. Med mobilen kan man komme i kontakt med hinanden over alt i landet. En enkelt sms når man er på vej hjem fra skole, eller et opkald når cyklen er punkteret, er med til at gøre familiens hverdag mindre bekymringsfuld. Men den selvsamme mobil, introduceres visse farer også over for barnet. Det er vigtigt at de lærer at navigere uden om disse. Barnet skal forstå at nogle hjemmesider er skadelige. At man ikke skal skrive eller ringe til fremmede. At nogle apps hurtigt kan koste mange penge. Hvis barnet er oppe i en vis alder, skal det også forstå at navigere sikkert rundt på de sociale medier.

 

Barnets sikkerhed mht. Færden på internettet, sms’er og opkald, skal komme i første række. Man kan med god grund sætte sig ned, og have en snak med barnet, inden han eller hun får lov til at bruge mobilen.  Når dette er gjort, kan man begynde at vurdere, hvor meget forbrug ens barn har behov for.

 

Hvad ser man selv at barnet skal bruge sin mobil til? Hvis det primært handler om, at kunne komme i kontakt med hinanden blandt familien, er en stor mobilabonnementsløsning ikke nødvendig. De fleste mobilabonnementer, selv de billigste, har i dag inkluderet fri sms og mms. Derfor er det ikke så vigtigt at bekymre sig om dette. De to ting man skal ligge mest fokus på, er taletid og data pr. måned. Det er her at vi ser de markante prisforskelle blandt selskaberne og deres pakkeløsninger. Mindre taletid og data giver typisk et billigere abonnement. Da ens barn ikke har samme forbrugsbehov som en selv, giver det ikke mening at skrive dem op på den samme ordning som en selv, da de med stor sandsynlighed ikke vil bruge i nærheden af hvad der betales for.

 

Det mobilabonnement du vælger, skal passe til dit barns reelle mobilforbrug. Yngre børn vil som udgangspunkt ikke have behov for mere end 5 timers tale. I mange tilfælde vil 1-2 timers tale sagtens kunne gøre det. Det skal ses i lyset af, at barnet primært vil kommunikere med en indkredset gruppe af mennesker. Den nære familie – brødre, søskende og forældre. Det er derfor begrænset, hvor meget taletid et barn kan nå at bruge på en måned. Det samme gælder dataforbrug. Børn har typisk et langt mindre forbrug end unge og voksne. Med mindre man ønsker at barnet kan streame film og serier via internettet, er en pakkeløsning med meget data mindre relevant. Netop data er noget af det er trækker op i prisen, når man kigger på de forskellige abonnementer. Hvis du vurderer at dit barn også skal kunne se Ramasjang, Netflix osv. på farten, er det selvfølgelig nødvendigt med noget data man kan arbejde med. En times streaming kan sluge alt lige fra 0,2 – 3 GB data, afhængig af videokvaliteten.

 

Kort opsummeret: Det ideelle mobilabonnement til dit barn, behøves ikke at være en med store mængder taletid og data. Ser du et behov for at dit barn kan streame tv og film, er det dog nødvendigt med en vis mængde data.

 

Med en smartphone følger der selvfølgelig også muligheden for at downloade alverdens apps. Vil du gerne have at dit barn har nogle lærerige og børnevenlige programmer, er DR’s Ramasjang og LEGO’s udvalg af DUPLO apps gode valg. Begge er sikre og intuitive, hvilket gør dem til fantastiske underholdnings-apps, rettet mod børn.

 

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive offentliggjort. Krævede felter er markeret med *