Vi har fundet 0 mobilabonnementer

+

+

+

+

+

+

Mobilabonnement til børn – minimalt forbrug, maksimallæring

Når du tænker tilbage på din barndom, hvad er så det første, der trylles frem på nethinden? At klatre i træer, bygge huler, køre på rulleskøjter rundt i villakvarteret eller måske at lege dåseskjul til mørket falder på? Afhængigt af årstallet vil de fleste voksne tænke tilbage på deres barndom på denne måde – et virvar af høj energi brugt udendørs (mest fordi vores forældre tvang os, selvfølgelig) eller begravet i vores legetøj midt på stuegulvet. 

Spørger du de generationer, der er født lige midt i teknologiens guldalder, vil dette sandsynligvis kun være en mindre del af deres barndom. I dag findes der nemlig andre måder at underholde børn på – og det indebærer i mange tilfælde en skærm.

Det lyder hårdt, men det skal ikke forstås sådan, at børn i dag ikke leger i skoven, at de ikke leger gemmeleg eller cykler kvarteret rundt til gadelygterne tændes, og mor og far venter på dem med aftensmad – slet ikke. I dag er det dog få børn, der ikke kigger på en skærm én, to eller tre gange om dagen. 

Med den teknologiske udvikling kommer også et ansvar. Et ansvar, de ældre generationer skal leve op til, så vores børn lærer, hvad det vil sige at begå sig online. En lektion voksne har fået i en senere alder end børn i dag får – men ikke desto mindre en vigtig lektion, så vores børn ikke falder for de tricks, der nu engang eksisterer i den online verden. 

Ved du, hvad første step er? Et mobilabonnement til børn. 

Mobilabonnement til børn – hvad er det? 

Hvorvidt børn skal have et mobilabonnement eller ej deler sandsynligvis vandene en del. På den ene side kan vi have en endeløs diskussion om, hvorvidt børn skal have mobil, men på den anden side er der en rationel tanke bag det at lære børn at bruge en mobiltelefon fornuftigt. Det endegyldige spørgsmål er måske, om børn i dag kan leve uden en lektion om mobiltelefoner? Kan man i dag vokse op uden en telefon? Det her er ikke stedet at tage en sådan diskussion – især fordi der helt sikkert ikke findes et korrekt svar på spørgsmålet. Vi har derfor kun én opgave, og det er at sikre, at der findes et mobilabonnement til børn, der ikke stikker i alle de forkerte retninger. 

Der findes i dag et hav – faktisk flere have – af mobilabonnementer. Ingen tvivl om det. Derfor er det for voksne i forvejen svært at vælge mobilabonnement til dem selv. Mange udbydere af mobilabonnementer har derfor valgt at skræddersy løsninger til børn. Det er et ret genialt koncept, der sikrer, at børn får et mobilabonnement, der giver dem en rolig (og sikker) start på mobil-livet – og hvad vigtigst er; et mobilabonnement til børn sikrer fuld kontrol til dig som forælder. 

Dit barns behov på mobilen er langt fra det samme som dit. Derfor giver det sjældent mening, at du og dit barn har samme mængde data eller taletid. Nogle af de ekstraordinære og børnevenlige fordele, der er ved et mobilabonnement til børn, er fx: 

  • Kontoadministrator: Som kontoadministrator betyder det, at det er dig – og kun dig – der har adgang til dit barns abonnement. Fx den personlige konto, der bliver knyttet til barnets mobiltelefon. 
  • Saldokontrol: Vil du være sikker på, at du har kontrol over forbruget? Nogle udbydere tilbyder fuld saldokontrol, således du har fuld kontrol over, hvilket forbrug dit barn har. 
  • Besked om de små (og store) overraskelser: Vi har alle hørt skrækhistorierne om, at barnet har købt og købt uden helt at vide, at der for hvert tryk røg penge ud af vinduet. Med denne sladrehanks-funktion, som nogle udbydere tilbyder, får du besked angående barnets forbrug, så du aldrig får ubehagelige overraskelser sidst eller først på måneden. 
  • Spærring: Fuld forælder kontrol indebærer også, at du har adgang til at spærre abonnementet, så dit barn ikke har mulighed for at bruge indholdstakserede SMS’er, servicenumre og udlandstelefoni. 
  • Hemmeligt nummer: Selvom vi hver især sikkert hader at få opkald fra et ukendt nummer (så vi ikke kan ’krakke’ det), kan det være ret praktisk at gøre dit barns nummer hemmeligt. På den måde står dit barn ikke i telefonbogen – hverken den trykte eller onlineversionen. 
  • Gratis kontakt: Denne funktion er ret eksklusiv og findes derfor heller ikke hos alle udbydere. Nogle udbydere har dog lavet et mobilabonnement til børn, der gør det muligt for dig som forælder stadig at kunne komme i telefonisk kontakt med barnet, selvom taletiden er opbrugt. Det er en ekstra sikkerhed at have, fx hvis barnet selv transporterer sig hjem fra skole, nogle gange tager anden form for transport eller ofte besøger venner og familie. 

Dette er blot et udpluk af de forskelle og fordele, der er, når vi taler om mobilabonnement til børn. Et mobilabonnement til børn er altså den perfekt indgangsvinkel til, at dine børn får begrænset mobil-tid, men samtidig værdifuld læring om, hvordan det egentlig fungerer med den der smarte kasselignende ting, man kan have i lommen. 

Hvordan er et barns mobilforbrug? 

Er det første gang, dit barn skal have en mobiltelefon, er der ikke nogen, der kan spå om, hvordan mobilforbruget er. Desværre. For det ville være smart, hvis vi bare kunne se ind i krystalkuglen og finde ud af, om dit barn er en ’taler’ eller en ’surfer’. På den måde kunne du ret hurtigt tilpasse taletid og data til barnet – men så nemt skal det ikke være. 

Først og fremmest spiller barnets alder en rolle. Det skal dog siges, at dit barns forbrug vil ændre sig i takt med alderen. Derudover skal du overveje, hvordan dit barns hverdag ser ud; er der tit brug for, at dit barn skal kunne ringe til dig eller omvendt? Eller er dit barn nået til den alder, hvor Facebook, YouTube eller andre medier er dagens højdepunkt? Alt dette spiller en rolle for, hvordan dit barns forbrug er og derfor også, hvilket mobilabonnement til børn I skal skrive jer op til. 

Et mobilabonnement til børn inddeles ofte i følgende: børn under 10 år, børn under 12 og børn over 12 (teenagere). 

Inddelingen, og hvad der ca. bliver beregnet som forbruget, er lavet på baggrund af den erfaring, vi har, og den udvikling vi ser hos udbydere af mobilabonnementer til børn. 

Når det gælder børn under 10 år, anbefaler vi, at du som forælder vælger et mobilabonnement til børn, der tilbyder et minimalt forbrug. Det betyder et mobilabonnement med 1 times tale og 1-3 GB data. Et sådant mobilabonnement vil give dit barn en stille start på mobilen, men med nok tale og data til formålet. Er dit barn under 10 år, vil formålet med dit barns mobilabonnement sikkert være, at dit barn skal kunne få fat i dig. Derfor kræver det hverken den store mængde data eller taletid, når barnet er i så ung en alder. 

Børn mellem 10 og 12 har ofte brug for lidt mere data. Det er måske i den her alder, at YouTube eller andre streaming/underholdningstjenester begynder at være ret skægge at følge med på, og er de først startet på at surfe og streame på nettet, er der ingen vej tilbage. Du kan derfor også vælge et mobilabonnement til børn, der indeholder lidt mere data – fx 6 GB data. Hvis dit barn stadig ikke er den store taler (måske er det også den her alder, hvor det at snakke med mor og far bare er pinligt), er du med andre ord ikke nødsaget til at skulle øge taletiden på abonnementet. Det er det ret geniale ved mobilabonnementer til børn – de fås i mange varianter med både små og store forskelle; på den måde kan du ikke undgå at finde et mobilabonnement til børn, der står knivskarpt til netop dit barn. 

Hvis du som forælder har svært ved at sende dit barn på udflugt, når destinationen er internettet, kan du med fordel undersøge, hvilke mobilabonnementer til børn der giver dig fuld kontrol. På den måde kan du trygt overlade mobilen i hænderne på dit barn – uden at kigge dem over skulderen i tide og utide. 

Er du helt fortabt, når det kommer til dataforbrug? Og sammenligner du mest af alt YouTube med et gammelt VHS-bånd? Så bliver du måske rundtosset, når vi taler om 1, 3 eller 6 GB, og måske ved du slet ikke, hvor langt det rækker? 

  • Bruger dit barn ca. 30 min. på at streame videoer på YouTube om dagen, bliver der ca. brugt 6 GB på 1 måned. 
  • Spiller dit barn ca. 30 min. online spil om dagen, bliver der ca. brugt 100 MB om måneden. 
  • Lytter dit barn til musik via tjenester såsom Spotify ca. 30 min. om dagen, bliver der brugt 1 GB om måneden. 

Når du skal vælge et mobilabonnement til børn, afhænger det i sidste ende af, hvad dit barn bruger tiden på – er der en gemt musiker, gamer eller tv-kigger i dit barn? Det er et godt tidspunkt at finde ud af det på, for det kan meget vel indikere, hvilket mobilabonnement til børn du skal gå efter. 

Hvem tilbyder mobilabonnement til børn? 

I dag er det helt normalt, at børn får deres første telefon i en ung alder. Det er ikke som for 15 år siden, hvor vi næsten var fuldvoksne, da vi første gang havde en mobiltelefon i hænderne. Udbydere af mobilabonnementer har derfor også skullet følge med tiden, og det har betydet, at mobilabonnementer til børn er en stigende forretning – for i dag er det næsten mere normalt at have en mobil, end det er at gå til fodbold. 

Mobilabonnement til børn – Oister
Oister er et af de selskaber, der har satset hele butikken i forbindelse med mobilabonnement til børn. Hvorfor, kan man spørge? Fordi Oister godt er klar over, at hvis man vil have fat på de loyale kunder, kan man lige så godt starte med dem, der først skal til at lære at bruge en mobil. Oister har ikke kun fundet en smutvej ved at tilbyde et hav af forskellige mobilabonnementer til børn, de sørger også for at komme med gode blogindlæg, vejledninger og andet godt til både forældre og børn, når mobilrejsen starter for de mindste. 

Oister Kids er til børn, der har nået mobilalderen. Her finder du alt godt fra Oister-havet, så både du og dit barn er klædt godt på. Derudover er der masser af forældre-fordele hos Oister, så du kan være mobilchef hjemme hos jer og have fuld kontrol over dit barns mobilforbrug. 

Oisters gode service er ikke gået ubemærket hen, og i dag det ikke kun deres skægge jingle og levende væsner, der gør, at de har kunder med både små og store sko. 

Mobilabonnement til børn – Telmore 
Telmore brander sig i høj grad på fleksible løsninger i store og små pakker til store og små forbrugere. Det betyder, at de, modsat Oister, ikke har en decideret børneindpakning, men at de fleste af deres mobilabonnementer kan tilpasses børns forbrug. Deres pakker er derfor typisk større, dvs. med mere taletid og data, og derfor skal du være opmærksom på dette. 

Dog har Telmore nogle gode familieløsninger, hvilket sagtens kan være en lige så god løsning, så I har hele familiens forbrug samlet ét sted. 

Mobilabonnement til børn – Telia
Telia er også gået i børnenes fodspor, og deres mobilabonnementer til børn handler i høj grad om at være et billigt alternativ. Et billigt mobilabonnement til børn virker måske som en selvfølge, men som med alt andet i denne verden, kan det godt betale sig at kæmme markedet for flere løsninger – selvom det kun er få kroner, du sparer, kan det over flere år være mange penge. 

Telias mobilabonnement til børn læner sig op ad Oisters model, hvor de også laver mindre pakker til de mindre mobilforbrugere. Derudover tilbyder de også ekstra sikkerhed og forbrugskontrol. 

De tre selskaber er kun et udpluk af markedet. De fleste selskaber i dag har mindre pakkeløsninger, hvilket i sidste ende er en oplagt startpakke for børn. Et billigt mobilabonnement til børn behøver med andre ord ikke at have ’Kids’ skrevet hen over sig – for der er ikke én rigtig løsning til børn. 

Teenager vs. barn – hvad er forskellen? 

Er du forælder til en teenager, kan du helt sikkert remse en frygtelig masse forskelle op. Men her snakker vi ikke om søvnvaner, spisevaner, dovenskab eller skænderier – i stedet snakker vi om forbrugsvaner, streamingvaner og onlinevaner. 

Et billigt mobilabonnement til børn er ikke nødvendigvis det samme mobilabonnement, din teenager drømmer og sukker efter. Kan du huske, hvordan det var at være teenager? I store træk handlede hele ens liv om vennerne og at være en del af alt. For teenagere i dag er dette ingen undtagelse. I dag har de endda flere platforme, de skal holde sig opdateret på – og mange vil hurtigt føle sig uden for, hvis ikke de er til stede de rigtige steder. Et billigt mobilabonnement til børn skal derfor også inkludere en teenager-pakke, der indeholder en anelse mere end den ene times taletid og 3 GB – for det kommer din teenager ikke langt med (og du vil med garanti undgå et skænderi eller to, hvis du i første omgang smider penge efter et mobilabonnement, der kan lidt mere end standardudgaven). 

Din teenagers forbrug overskrider sandsynligvis den standard, et billigt mobilabonnement til børn har. Det betyder, at din teenager sikkert har brug for mere taletid og mere data. Et sådant abonnement minder i langt højere grad om et almindelige mobilabonnement. Mobilabonnementer til børn henvender sig mere til børn, der skal til at betræde mobilens verden for første gang, og derfor laves der typisk et skel mellem børn under 12 og ’’børn’’ over 12 (dvs. teenagere). Et godt udgangspunkt for at finde et billigt mobilabonnement til børn (for din teenager er jo stadig dit barn…) er derfor at tage en snak med dit barn om, hvad hans eller hendes forbrug egentlig er. 

Nogle teenagere streamer uendeligt mange videoer, nogle gamer og hører musik, mens andre taler munden tør med vennerne over mobilen hver aften. Selvom vi måske tænker, at alle børns onlinevaner er ens, er dette langt fra sandheden. Vil du finde et mobilabonnement, der hverken er for stort eller småt, er det en god start at afklare, hvad dit barn egentlig har behov for. 

Teenagere er hverken voksne eller børn, og derfor skal de ikke behandles som en 5-årig eller som en 25-årig. De skal behandles som teenagere. Har du derfor stadig behov for at kunne kontrollere en smule af forbruget hos din teenager, bør du finde et mobilabonnement til børn fremfor et almindeligt abonnement, så du stadig har nogle af de ekstraordinære forældre-fordele, der eksisterer for at gøre forældre-bekymringerne lidt mindre. 

Hvad er gode mobilvaner for et barn? 

Beslutningen om barnets første telefon er meget mere end bare at finde den rigtige telefon og det rigtige mobilabonnement til børn. Ét er nemlig at give tilladelsen til, at barnet kan få sin egen magiske kasse med billeder, noget andet er at sætte barnet ind i de regler, der ikke følger med i den fine æske fra butikken. Det kan fx være en god idé at tage en snak med dit barn om, hvordan tonen skal være – både på sms, når man taler i telefon og på de sociale medier (hvis barnet er gammel nok til det), men det kan også være helt enkle ting såsom, hvornår mobilen skal være fremme (skal den væk, når I spiser, om natten, når I går tur?), hvad de må dele med andre, og ikke mindst hvem de må skrive med. 

Det lyder måske omfattende, men skal du investere i et mobilabonnement til børn, er det vigtigt at fortælle dit barn, at det at kommunikere over en mobiltelefon er en helt ny måde at kommunikere på. Der er nogle andre do’s and dont’s, end der er i ansigt til ansigt samtaler. Når vi kommunikerer over mobilen, kan vi ikke aflæse kropssprog. Det er ikke sikkert, dit barn forstår pointen med det udsagn, men afkodning af andres kropssprog ligger også helt fundamentalt i os, og derfor er det ikke noget, vi lægger mærke til. Men det spiller en kæmpe rolle. Af samme årsag opstår misforståelser også hyppigere. En god start på mobilen handler altså om først og fremmest om at undgå misforståelser, men også at lære dit barn at det, der bliver skrevet, ikke skal menes helt sådan, som det står – måske? Det er en evig læring, og bevares, der findes også voksne, der den dag i dag har svært ved det, selvom de ikke længere går ind under ’mobilabonnementer til børn’. 

Hvis du har mindre børn, der skal have en mobil samt et mobilabonnement til børn, er det muligvis ikke snakken om de sociale medier, der står øverst på din to-do-liste. Derimod bør snakken om, hvem man skriver og ringer til, være første prioritet. Et godt udgangspunkt er at skrive de numre ind, som barnet har brug for – forældre, bedsteforældre og måske andre familiemedlemmer, som barnet kan have behov for at skulle i kontakt med. På den måde ved dit barn, at det er dem, der er okay at skrive og tale med. 

Helt basalt handler det om at forklare tingene for dit barn på en sådan måde, at de forstår det. Når det er sagt, skal du for alt i verden undgå skrækhistorier (de skal helst ikke skræmmes væk fra onlineverdenen) samtidig med, at du understreger alvoren. Det er en hårfin balance, men ikke desto mindre en vigtig balance for dit barns begyndelse på mobilen. 

Værre bliver det, når dit barn er gammel nok til at slå sig løs på de sociale medier og får et mobilabonnement til børn med mere data. Et mobilabonnement til børn giver dig godt nok nogle forældrefordele, men på de sociale medier opstår pludselig et forum, hvor dit barn potentielt set kan leve et helt andet liv – endda med mennesker, de slet ikke kender. 
Dit barn/din teenager skal først og fremmest vide, at internettet husker alt. Ligesom mor ser alt, så husker internettet alt, de gør. Det, de lægger ud på de sociale medier, eller sender til andre via de sociale medier, skal altså tænkes igennem – for der er risiko for, at det bliver delt med mange flere, end intentionen var. Tag en snak om, hvilke informationer de må dele; fx bør de ikke fortælle, når I rejser på ferie i 14 dage, eller når far har fået det der store B&O fjernsyn. Desuden bør I også tale om, hvilke billeder der bør deles – og hvem der er på billederne. Det er ikke alle, der har lyst til at få sit ansigt smidt på de sociale medier, og det bør respekteres. 

Vores bedste råd er, at du skaber et rum, hvor dit barn kan komme til dig. Dit barn skal kunne komme til dig med både gode og dårlige nyheder – enten hvis de har fået deres første ven på Facebook, eller de er kommet til at dele noget, de ikke skulle have delt. Vis vejen for dit barn og vis interesse for, hvad dit barn laver på sin mobiltelefon. 

Og så er det i sidste ende en god mulighed for dig at overveje, om du egentlig selv har et sundt forhold til din mobil? 

7 gode råd til både store og små mobilbrugere: 

  1. Husk, at mobiler og tablets bringer gode ting med sig; de er ikke djævlens værk 
  2. Skærmbrug kan ikke stå alene som børns underholdning. Variation i hverdagen er vigtig
  3. Børn skal først lære at lege uden skærme – dernæst at lege med skærme 
  4. Voksne skal have en holdning til skærmbrug; det er ikke ligegyldigt
  5. Regler skal gælde alle i familien - også mor og far der gerne vil tjekke e-mail under maden… 
  6. Et nej til skærme ved bordet er ikke en restriktion, men en værdi
  7. Der kan godt være andre skærmregler, når der kommer gæster – men gør det klar for barnet

Hvad skal jeg vide, når mit barn går online? 

Digitale og sociale medier spiller uden tvivl en større og større rolle i børns liv – både til timerne, i skolegården og hjemme på værelset, og den udvikling kan vi også se hos mobilabonnementer til børn. Medierne bliver hurtigere en væsentlig del af et barns liv og bliver deres måde at være sammen på, at løse skoleopgaver og finde information og underholdning på, og det sker i en tidligere alder end før. Mange forældre kan derfor godt føle, at de bliver overhalet indenom af deres børns ivrige brug af medierne - og med god grund. For den nye generationer af digitale brugere vil måske have været online, inden de overhovedet har smidt sutten. 

Mange forældre stiller derfor også spørgsmål som: hvad laver børnene? Hvad spiller de? Hvor længe skal jeg lade dem spiller? Hvilken type videoer ser de? Skal jeg være bekymret? 

Forældrebekymringer er naturlige. Ingen tvivl om det. Det er svært at danne sig et indtryk af, hvad der egentlig foregår, når børnene går online, og derfor er bekymringer ikke mindre, når det handler om barnets digitale liv. Med lad os gøre én ting klart: børn op til 12 år leger – også på nettet. De er ikke holdt op med at lege, fordi de sidder med en iPad, deres leg ser bare anderledes ud. 

I dag leger børn digitalt. De spiller spil digitalt. De bliver underholdt digitalt, og mobilabonnementer til børn gør det muligt for børn at være ekstra aktive online. Ikke nok med det så dyrker de også deres venskaber over nettet – ikke kun via alverdens chatfunktioner eller spil mod hinanden, men også som et fascinerende samtaleemne i skolegården. Dertil er det også vigtigt at huske, at børn spejler sig i hinanden. Ikke kun udseendemæssigt, men også hvad andre børn gør. Som forælder skal du derfor anerkende, at de digitale arenaer er vigtige for dit barn i denne tid, men samtidig vide at de har brug for din hjælp til at mestre det. Anerkend dit barns fascination af medierne og mobilen samt de positive aspekter af det, fremfor kun at fokusere på de negative. Det vil gavne både dig og dit barn. 

Du skal samtidig være opmærksom på reklamer, bloggere, influencere, musik, videoer og alt andet, dit barn udsættes for gennem medierne. Alt, dit barn møder, taler til barnets lyst. Du kender det fra dig selv – brands og virksomheder forsøger konstant at overtale os til at købe deres produkt. Det er ikke anderledes for de unge brugere. Tal med dit barn om, hvad de kan se og gør dem opmærksomme på, hvad det betyder. Fortæl dem, at de ikke må gøre noget uden din tilladelse, så du sørger for at tegne et tydeligt billede af, hvad dit barn må og ikke må uden din hjælp. 

Som forældre skal du, ligesom barnet, dog huske på, at når først der ligger noget på nettet, er det svært at slette det permanent. Husk derfor at lære dit barn om de digitale fodspor, de efterlader. Hjælp med at indstille privatindstillinger, at slette cookies, vis hvordan man laver en privat browser – alt det, der kan gøre dine bekymringer liiiidt mindre, som et mobilabonnement til børn ikke kan hjælpe med. 

Det vigtigste, for dig at huske på, er, at dit barn spejler sig i dig og dit mobilbrug. Derfor er det et godt tidspunkt at stoppe op og tænker over dine vaner på mobilen. Samtidig er det en alletiders mulighed for dig at knytte et stærkt digitalt bånd med dit barn. Lær dem at kende gennem deres digitale verden. Kender du ikke til ord som ’follower’, ’snapstreak’ eller ’likes’, så få dit barn til at forklare dig det – de vil uden tvivl synes, du er dødirriterende, men de vil helt sikkert også synes, det er skægt at dele det med dig. 

Vi har samlet de 10 vigtigste råd til dig, så du kan tackle dit barns digitale liv, uanset hvilket mobilabonnement til børn, du vælger: 

  1. Interessér dig for dit barns digitale-liv ved at spørge ind til det og følge med 
  2. Husk, at dit barn overordnet set bruger medier til det samme som dig: at søge informationer, løse opgaver, lade sig underholde, spille, slappe af og være i kontakt med vennerne – lyder det ikke bekendt?
  3. Overvej at indføre tidsbegrænsninger for online-brug og mediefri zoner; fx ved spisebordet
  4. Vær selv en god rollemodel i forhold til fx tidsbegrænsning og at være nærværende 
  5. Hjælp dit barn med at løse konflikter, ligesom du ville gøre i den fysiske verden
  6. Hjælp dit barn med at indstille privatindstillinger 
  7. Anerkend, at digitale og sociale medier for børn er en VIP-billet til fællesskabet 
  8. Undgå udelukkende at tænke i skærmtid - kvalitet og leg kan ikke måles på tid 
  9. Lær dit barn gode onlinevaner som at tale pænt, blokere ubehagelige personer og ikke dele private oplysninger som fx adgangskoder og CPR-nummer. 
  10. Opsøg information om de sociale medier og de spil, dit barn ønsker en profil på. Lav regler om køb af apps og køb i apps.

’’Moaar, faar, jeg ønsker mig en mobil…’’ – er dit barn klar eller ej? 

Du er måske ung nok til at huske, hvordan det var at tigge og bede om den første mobiltelefon. Hende den populære i klassen var den første til at få den der smarte kasse med billeder og spil på, og nu ville du også være med. Tilbage i stenalderen (eller hvad der af og til føles som stenalderen – men nok nærmere er 00’erne) var det mere normalt at få sin første mobiltelefon i konfirmationsalderen. Hvis man var heldig. Andre måtte vente endnu længere. I dag er der ikke en bestemt alder, der bestemmer, hvornår børn får deres første telefon. Det afhænger ofte af behovet og forældrenes ønske. Dengang fandtes der dog ikke et mobilabonnement til børn, som der gør nu, og det er til din fordel som forælder. 

Men hvornår er dit barn egentlig klar til at få en mobiltelefon? 

Det er et spørgsmål, der deler vandene i det danske land. For nogle er der et behov for, at når børnehaven bliver skiftet ud med skolestart, skal barnet have en telefon med sig. Andre vil derimod hellere vente til 10-års alderen, før de smider en telefon og et mobilabonnement til børn efter barnet. Der er som sagt ikke noget rigtigt og forkert svar. En mobil med et mobilabonnement til børn bør måske i sidste ende afhænge af barnets personlighed. 

Vurder dit barns personlighed og adfærd ved at kigge på, om barnet rydder op efter sig selv? Glemmer dit barn ofte ting på skolen eller til fritidsaktiviteter? Kan barnet overholde aftaler? Det er nogle af de ting, der indikerer, om barnet er klar til det ansvar at have en mobiltelefon. 

Dernæst kommer spørgsmålet, om det skal være en smartphone eller ej. De fleste voksne kan i dag ikke forestille sig en hverdag uden en smartphone – og det er nok de færreste voksne, der har en ’’gammeldags’’ telefon. Kommer du frem til, at dit barn er parat til det digitale liv, kan du overveje, om barnet skal starte med en mindre dyr telefon og observere, hvordan dit barn passer på mobilen. På den måde kan du også finde ud af, om det valgte mobilabonnement til børn passer og dernæst øge eller sænke taletiden eller data. 

Tag evt. en snak med barnet om, hvordan man passer godt på sine ting – men faktisk vil de fleste børn helt automatisk kigge efter deres telefon, som var det deres kæreste eje (hvilket det højst sandsynligt er). Herefter kan du overveje at give en dyrere telefon til næste fødselsdag eller jul. 

Når dit barn runder 10 år, vil smartphonen dog være noget nær en social nødvendighed. Ment på den måde at smartphonen er adgang til alle sociale relationer i den alder. Børn i den alder har brug for det fællesskab, der ligger i at kunne sende 10 sekunders videoer på Snapchat eller lave aftaler over Messenger. Uanset hvor utrygt og skræmmende det virker for dig, er det i de fleste tilfælde barnet, det går ud over, hvis ikke vi skubber en smule til vores egne grænser – også når det gælder mobiltelefoni, mobilabonnement til børn og især de sociale medier. 

Det har været en lang smøre – kun for at give svaret om, at der ikke er noget rigtigt eller forkert svar i debatten om mobiltelefoner og mobilabonnement til børn. Mærk efter helt nede i maven – du kender trods alt dit barn bedst, men sørg for at være en central person, de kan komme til, selv når legeaftalen ikke er i haven, men over nettet.